donderdag 31 januari 2013

Groente-filosoof

Wist je dat het Engelse gerecht Sheperd's Pie (Herderstaart) vergelijkbaar is met het Oud-Nederlandse gerecht Filosoof? Ik wist het niet, maar kwam daar toevallig achter. Filosoof is een gerecht met plakjes aardappel en restjes vlees en uien. Sheperd's Pie is een gerecht met rundvlees en ui en aardappelpuree. In mijn weekmenu was ik van plan Delia Smith's Vegetarische Sheperd's Pie te maken. Maar ik heb een variatie bedacht. Bij mij werd het een groente-versie van dit ovengerecht en noem ik het Groente-filosoof.
Voor mij was het ook de eerste keer dat ik met pastinaak gekookt heb. Het zijn zulke prachtige wortels om te zien, roomwit en wat rimpelig. Maar hoe zouden ze smaken?
Tijdens het koken viel me vooral de buitengewoon prettige geur op, terwijl de pastinaak-stukjes in de pan aangefruit werden. Ik kan het moeilijk beschrijven, maar het paste helemaal bij die mooie roomwitte kleur van de wortel. Probeer het zelf maar eens! En behalve de geur zal ook de smaak je verrassen. Prettig verrassen!

Groente-filosoof

Ingrediënten:
1 el olijfolie
1 rode ui, gesnipperd
1 middelgrote pastinaak, in stukjes gesneden
1 middelgrote winterwortel, in stukjes gesneden
1 blik gepelde cherrytomaten (400 gr)
1 blikje tomatenpuree
1 blik linzen (400 gr)
1 blik sperzieboontjes (400 gr)
1 zakje juspoeder naturel
1 tl cayenne
500 gr kruimige aardappels
200 ml ongezoete sojamelk
100 gr geraspte kaas

Bereidingswijze:
• Schil de aardappels en snij in kwarten. Kook de aardappels gaar.
• Verhit ondertussen in een diepe koekenpan of wokpan de olie en fruit de ui.
• Voeg de pastinaak en wortel toe en roerbak het geheel nog 5 minuten.
• Voeg de cayenne en de tomatenpuree toe en roerbak nog 1 minuutje.
• Nu mogen de overige ingrediënten toegevoegd, behalve de juspoeder.
• Laat het geheel pruttelen terwijl de aardappels koken.
• De oven voorverwarmen op 180°.
• Giet de aardappels af en maak puree met de melk. De puree moet iets minder stevig worden dan je misschien bent gewend. Anders kun je het straks niet als bovenste laag in de ovenschaal uitspreiden.
• Het groentemengsel mag nu aangemaakt worden met de juspoeder.
• De groente mag nu in een grote ovenschaal uitgespreid worden. Daarboven komt de aardappelpuree. Verdeel de puree zodanig dat het groentemengsel niet meer zichtbaar is. Strooi tenslotte de kaas erover en zet de schaal in de oven.
• Na ca. 25 minuten is de kaas mooi bruin geworden en de ovenschotel klaar.

Een geweldige winterse ovenschotel! Geniet van dit prachtige gerecht.

Geen opmerkingen: