donderdag 10 januari 2013

Oer-Hollands: stamppot!

Nog steeds geen echte winter, maar de weermannen voorspellen koudere dagen en wellicht zelfs ijs om te schaatsen. Nou, ik ben geen schaatser, maar mooi vriesweer met blauwe luchten en zon vind ik wel prachtig. Ik ben die miezerige dagen ook wel een beetje zat. Het regent maar en regent maar. Dan tocliever vorst!
Om de laatste dag zonder vorst te vieren aten we vandaag oer-Hollandse stamppot. En dan ook nog stamppot met een groente van eigen bodem en uit het seizoen: bietjes.
Eigenlijk zijn bieten prachtige knollen. Snij ze maar eens door! De foto heb ik van internet geplukt, want ik was te laat om foto's te maken. De foto is gemaakt door Andrei Nekrassov.
Maar dat mag de pret niet drukken, want het is een prachtige foto.
Zoals op het weekmenu stond, aten we vanavond bietjesstamppot. Alles had ik al in huis dus dat was fijn. Voor de kinderen heb ik rookworst bij de Hema gekocht. En voor mezelf maak ik de oude champignons op die nog in de koelkast liggen met een uitje gebakken, gekruid en op smaak gebracht met een paar druppels liquid smoke.

Bietjesstamppot

Ingrediënten:

600-800 g kruimige aardappels, geschild
500 g geschilde, gekookte bietjes
1 el olijfolie
1 grote ui, gesnipperd
1 tl komijnzaad, gemalen
150 ml ongezoete sojamelk
zout en peper naar smaak

Bereidingswijze:
• Snij de geschilde aardappels in stukken en zet ze op in een ruime pan met water. Zout doe ik er nooit in, maar dat kan natuurlijk wel. Ik vind dat aardappels zonder zout gekookt lekkerder zijn.
• Breng de aardappels aan de kook en laat 15-20 min. zachtjes koken, naar gelang de stukken groter of kleiner zijn, tot ze gaar zijn.
• Ondertussen de bietjes in stukjes snijden.
• In een koekenpan de olijfolie verhitten en de gemalen komijn toevoegen. Als het gaat geuren kan de gesnipperde ui erbij. Lekker laten fruiten tot de ui bruine randjes begint te krijgen.
• Als de aardappels gaar zijn, giet je het water af en voeg je de melk toe, die je warm gemaakt hebt. Ik maak altijd aardappelpuree met een mixer, want dan wordt de puree lekker smeuïg. 
• Voeg op het laatst de bietjes en de ui toe en roer die erdoor of mix nog kort.

Lekker dus met evt. rookworst, champignons, etc. etc.

Geen opmerkingen: