zondag 20 januari 2013

Ik hou wel van je - ik hou niet van je

Dat is ongeveer de beste beschrijving van mijn liefde-haatverhouding met bananen. Als ik ze in de winkel zie liggen vind ik ze altijd bijzonder aantrekkelijk en kan ik vaak de verleiding niet weerstaan ze in mijn mandje te leggen. Dan liggen ze op de fruitschaal mooi te zijn en iets minder mooi te worden en nog minder mooi te worden.
Tja, waarom pak ik niet zo'n banaan? Misschien omdat ik die zachte weeïge smaak toch niet prettig vind. En die smurrie om op te "kauwen" ook niet zo. Ik probeer het wel, hoor. Echt. Een boterham met een laagje pindakaas en plakjes banaan. Het ruikt heerlijk en smaakt ook nog best wel, maar dan maak ik dat niet weer.
Dus nu ook 3 bananen die zielig bruin geworden op de fruitschaal liggen. Vergane glorie.

Ik besluit er iets mee te bakken. En ga op zoek naar recepten. Ik eindig bij muesli-repen als idee. Ik weet werkelijk niet meer bij welke favoriete weblog van mij ik uiteindelijk bij dat idee kwam. Ik kan het niet meer terugvinden. Als ik het nog tegenkom, zal ik het hierbij zetten. Het zou kunnen zijn:
De Bakparade
Maaikyz iCook
Wat maakt Suzette nu?
101 Cookbooks
of...?

Havermout-bananenrepen

Ingrediënten:
3 rijpe bananen*, uitgekleed en in stukjes gebroken
1 tl vanille extract*
65 g ongezoet appelmoes*
170 g havermout
45 g volkorenmeel*
40 g lijnzaad
30 g geraspte kokos*
12 tl kaneel
1/4 tl zout
1 tl bakpoeder
100 g walnoten*, in stukjes gehakt
100 g gedroogde abrikozen*, in stukjes gesneden
*ik gebruik hiervan bij voorkeur biologisch


Bereidingswijze:
• Verwarm de oven voor op 180°
• Meng de droge ingrediënten door elkaar: havermout, volkorenmeel, lijnzaad, geraspte kokos, kaneel, zout, bakpoeder.
• In een andere kom meng je de "natte" ingrediënten: bananen, vanille extract, appelmoes. Prak de bananen of gebruik een staafmixer als je geen stukjes wilt. Maak een consistent geheel van de ingrediënten.
• Voeg de natte ingrediënten bij de droge en roer alles goed door.
• Meng nu als laatste de walnoten en abrikozen door het beslag.
• Doe alles in een ovenschaal (bij voorkeur 18 x 25 cm) en maak de bovenkant glad.
• Bak de koek in zo'n 30 minuten gaar.
• Laat de koek wat afkoelen en snij dan in repen.
• Verpak de repen per stuk in plasticfolie of aluminiumfolie en je hebt kant-en-klare repen voor mee naar school of werk.

Geniet ervan!
Oh en als je goed kijkt op de eerste foto zul je zien dat ik sesamzaad heb gebruikt in plaats van walnoten. Dat is gewoon praktisch, want ik had geen walnoten meer in de kast en nog wel sesamzaad.

Geen opmerkingen: