maandag 28 januari 2013

Linzen-kokoscurry met ei van Delia

Het geurt zo heerlijk in mijn huis. Ik bedenk me dat ik dit al te lang niet geroken heb. Indiase keuken is bij uitstek een keuken die kookt met specerijen. Maar ook toen wij op vakantie waren in Tanzania en op Zanzibar raakte het me dat zij met zoveel smaken en geuren koken en wij met zo weinig. Toen heb ik me heilig voorgenomen meer specerijen te verwerken in ons dagelijkse kostje, maar ik merk dat ik toch vaak weer terugglijd in oude gewoontes. Vandaag dus weer zo'n revival van geuren!
Toen ik het kookboek van Delia Smith 20 jaar geleden kocht, was dit recept meteen al mijn favoriet. Ik ben benieuwd of dat deze week zo blijft.

Linzen-kokoscurry met eieren

Ingrediënten:
150 g Franse linzen of Dupuy-linzen
75 g creamed coconut
1 1/2 tl lime pickle (had ik niet meer in huis dus weggelaten)
1 el limoensap bij gebrek aan lime pickle
1 grote ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook
1 rode peper, zonder zaadjes of wat chilivlokken
2 cm gemberwortel, geschild en geraspt
3 kardamompeulen, gekneusd
1 tl komijnezaad
1 el korianderzaad
1 tl venkelzaad
2 el zonnebloemolie of andere geurloze olie
1 ruime tl turmeric (geelwortel)
1 tl fenegriekpoeder
1 kaneelstokje (stond wel op de foto in het boek, maar niet in de ingrediëntenlijst)
paar takjes verse platte peterselie of koriander of gedroogde peterselie
zeezout (Maldon is erg lekker)

Bereidingswijze:
• Begin met alles klaar te maken en te zetten.
• Pel de ui en snipper deze. Haal de zaadjes en zaadlijsten uit de rode peper en snij deze in kleine stukjes. Pel en snipper de knoflook. Tenslotte schil je de gember en raspt dit. Je hebt een hoeveelheid van een grote theelepel nodig.
• De creamed coconut doe je in een maatbeker en schenkt er ca. 500 ml kokend water bij. Roer goed door tot een "kokosmelk" is ontstaan.
• Zet nu de grote wokpan/koekenpan op een matig vuur. Zodra de pan heet is doe je de specerijen in de pan (kardamom, komijn, venkel en koriander). Ze moeten drooggeroosterd worden. Dit duurt een paar minuten. Blijf erbij, schud de pan wat en zodra ze beginnen te springen doe je ze in een vijzel.
• Zet de pan terug op het vuur, zet het vuur hoog en voeg de olie toe. Zodra de olie echt heet is, doe je de ui erbij. Laat de ui op redelijk hoog vuur in een paar minuten lekker donkerbruin worden aan de randjes.
• Draai het vuur lager en voeg de rode peper (of chilivlokken), knoflook, gember en lime pickle toe, samen met de turmeric en fenegriek.
• Maal de andere specerijen in de vijzel fijn en voeg ze daarna ook toe. Roer alles goed door.
• Roer nu de linzen door het ui-mengsel en voeg de kokosmelk toe. Roer nogmaals goed door en breng opnieuw aan de kook. Doe het kaneelstokje erin.
• Zet de pan op een heel laag vuurtje en doe de deksel op de pan. Laat 45 minuten sudderen.
• Nog geen zout toevoegen omdat dit de linzen kapot maakt.
• Ongeveer 10 minuten voor het einde van de suddertijd, kook je de eieren redelijk hard.
• Pel de eieren en kerf ze overlangs iets in, zodat de saus er straks een beetje in kan trekken. Doe ze in de pan bij de curry en wentel ze er even door.
• Als de curry nog te vochtig is, laat je de laatste minuten de deksel van de pan af. Dan kan er wat vocht verdampen.

Serveer met gekookte volkoren basmatirijst of een andere lekkere en gezonde variant! En natuurlijk met een beetje mango chutney.
Geniet van dit heerlijke maal.

Geen opmerkingen: