woensdag 30 januari 2013

Gekruide Pilaurijst met Nootjes

Twee zieke kinderen in huis en eentje met hoofdpijn. Ook dit huis is blijkbaar bezocht door het griepvirus dat door Nederland waart. Zelf lijk ik de dans nog te ontspringen, maar ik zal niet te vroeg juichen. Dus terwijl er twee in bed lagen vanmiddag en eentje haar huiswerk zat te doen, had ik alle rust om me te storten op Delia Smith's Gekruide Pilaurijst met Nootjes. Zelf noemt ze dat Spiced Pilau Rice with Nuts. Ik besluit er snijbonen bij te maken. Wel een beetje luxe, omdat snijbonen nou niet bepaald seizoensgroenten zijn. Ze komen helemaal uit Marokko lees ik in de supermarkt. Ik stel me een vliegtuigbuik vol met snijbonen en moet glimlachen. Ach, vandaag maar een beetje luxe. Ik heb zin in dat frisse groen met een bite. Voorjaarsgroen.

Gekruide Pilaurijst met Nootjes
vrij naar Delia Smith's recept

Ingrediënten:
1/2 pint of 275 ml witte basmatirijst (zelf gebruik ik mijn volkoren basmatirijst)
25 gr ongezouten cashewnoten (of gezouten maar minder dan op het zout straks)
25 gr ongezouten pistachenoten (of walnoten zoals ik heb gedaan)
25 gr pijnboompitten
1 tl gemalen komijn
1/2 tl gemalen koriander
1/4 tl gemalen kruidnagel
1 pint of 550 ml kokend water
1 laurierblad
1 kaneelstokje
1 1/2 el geurloze olie (zoals zonnebloemolie)
1 kleine ui, gesnipperd
1 tl zout (zelf gebruik ik Herbamare)

Bereidingswijze:
• Verhit de wokpan (waar je ook een deksel bij hebt) en doe de gemalen specerijen in de droge pan.
• Hak ondertussen de walnoten en cashewnoten in kleine stukjes.
• Als ze beginnen te geuren, doe je de olie erbij.
• Doe de ui en de nootjes in de pan als de olie heet is. Roer de ui en de specerijen door elkaar en laat de ui op middelmatig vuur fruiten.
• Bak alles totdat de ui en nootjes mooi bruin beginnen te kleuren.
• Voeg nu de rijst toe en roer alles goed door elkaar. Blijf roeren totdat de rijstkorrels helemaal bedekt zijn met olie en mooi glanzen.
• Doe nu het kokende water erbij en roer weer door. Voeg het laurierblad en kaneelstokje toe en doe de deksel op de pan. Laat de rijst op heel laag vuur 20 minuten koken. Bij gebruik van zilvervliesrijst moet de kooktijd met minimaal 10 minuten worden verlengd. Pas op: nooit de deksel optillen als je rijst kookt!
• Haal de pan van het vuur als de rijst gaar is. Alle water is dan ook opgenomen. Doe de rijst in een mooie schaal en roer door. Verwijder laurierblaadje en kaneelstokje of laat ze zitten voor de versiering.

Lekker met snijboontjes of andere groene groente en een vleesje of vleesvervanger. Wij aten het dus met snijboontjes. De kinderen hadden er een hamburger bij en ik een plak Halloumi.
Genieten van geur en kleur op je bord!

Geen opmerkingen: