dinsdag 8 januari 2013

Spruitjes van Oma

Hier in huis zijn spruitjes geen probleem. Nooit geweest ook, trouwens. De kinderen en ik zijn er dol op.
Ik ben ervan overtuigd dat het geheim ligt in de kookmethode van mijn oma. Die heeft dit geleerd aan mijn moeder en die weer aan mij. En nu leer ik het aan mijn kinderen.

Spruitjes van Oma

Het begint bij het schoonmaken:
• Maak de spruitjes schoon door het (vaak wat bruinige kapje) eraf te snijden. Er vallen dan wel wat blaadjes af maar dat geeft niet. Dat zijn toch vaak de wat donkere blaadjes en die zijn wat sterker van smaak. 
• Daarna maak je een kruis in het "hart" van het spruitje. Hierdoor worden ze straks lekker gaar binnenin.

Daarna komt het koken:
• In de pan wil je de spruitjes allemaal onder water hebben. 
• Die pan zet je op en breng je aan de kook. 
• Als het water kookt, giet je al dat water af. Dat lijkt verspilling, maar daar zit de kracht juist in. Met het kookwater giet je ook de stoffen af die vaak zorgen voor oprispingen en de bittere smaak. Volgens mijn oma was het blauwzuur, maar of dat zo is moet ik nog eens opzoeken. Wat ik wel weet is dat spruitjes rijk aan vitamine C zijn en dus in de donkere wintermaanden heel gezond.

• Daarna zet je de spruitjes weer op met een ruime bodem water. Als je het lekker vindt, doe je er zout bij maar dat doe ik niet. Ik doe liever een beetje zout over de spruitjes als ze al in de schaal zitten om op tafel te gaan.
• Breng het water opnieuw aan de kook en kook de spruitjes 10 min. • Afgieten en serveren.




Lekker met geroosterde walnoten of pijnboompitten bijv. Ik wilde vandaag spruitjes met walnoten eten, maar toen ik ging koken bleek ik geen walnoten meer in de kast te hebben en wel pijnboompitten dus dat was ook helemaal goed.
Eet smakelijk van je spruitjes!

1 opmerking:

Wilhelmina zei

ook lekker met spruiten, kaassaus en amandelschaafsel en paddenstoelen erbij.