woensdag 9 januari 2013

Groene Mac & Cheese

Eten we hamburger vandaag, wordt me stomverbaasd gevraagd? Nee, zeg ik, Mac is een afkorting van Macaroni. Mac & Cheese is een heel beroemd gerecht in Amerika, omdat die dol zijn op alles wat zacht, kazig en romig is. En dat is Mac & Cheese!
Maar de versie van Koken met Karin is toch heel anders. Het heeft wel wat weg van het favoriete gerecht van ons gezin: Spinazie-pasta-ovenschotel.
Ik zal het gerecht beschrijven in rood, zoals Karin het in haar kookboek heeft staan. In zwart komt mijn versie met de reden waarom ik afgeweken ben van het oorspronkelijke recept.

Groene Mac & Cheese
bron: Koken met Karin [handboek oven]

Ingrediënten:
350 g grote macaroni
          gewone maat macaroni omdat ik die in huis heb en volkoren omdat ik hou van meer bite
1 grote courgette
          2 courgettes omdat ik van groente hou en het belangrijk vind in onze maaltijd
2 oudbakken boterhammen
          van ons heerlijke volkoren-meergranenbrood met lijnzaad en sesamzaadjes, niet oudbakken want die heb ik niet
50 g parmezaan
40 g boter
          ik gebruik liever wajang-margarine omdat ik zo min mogelijk koemelk gebruik
40 g bloem
          ik gebruik speltbloem, omdat het minder bewerkt is en meer bij het oerproduct komt
500 ml melk
          sojamelk, ongezoet omdat sojamelk veel lekkerder is (romiger)
5 takjes verse tijm
1 knoflookteen
          vandaag maar niet
125 g roquefort
          danablu, omdat die nog in de koelkast lag
1/2 el dijonmosterd
cayennepeper
zout & peper
          Herbamare vind ik lekkerder dan zout

Bereidingswijze:
Oven voorverwarmen op 200°. In de opwarmende oven laat ik de boterhammen knapperig worden.

Saus: 
• Smelt de boter in de pan op laag vuur met de uitgeperste knoflook. Doe de bloem erbij, klop tot een papje (=roux) en laat 1-2 minuten pruttelen. 
• Klop geleidelijk de koude melk erdoor tot een gladde saus. Ik maak de saus op een veel eenvoudiger manier (zie ook mijn béchamelsaus die niet kan mislukken) dus koude melk, bloem en margarine tegelijk in pan en met een garde voorzichtig kloppen zodat de bloem niet klontert.
• Voeg de takjes tijm toe, plus zout en royaal peper. 
• Laat 10 minuten op heel laag vuur gaarsudderen, af en toe roeren. 

• Kook intussen de macaroni 2 minuten korter dan normaal in een grote pan met gezouten water. 
• Rasp de courgette (met schil) met een grove rasp boven een grote kom. 
• Verwijder de tijmtakjes uit de saus, brokkel de roquefort erboven. 
• Voeg mosterd, cayennepeper en de helft van de geraspte parmezaan toe.


Samenstellen: 
• Meng alles door elkaar en doe in een ingevette ovenschaal. Mijn ovenschaal van Dille & Kamille hoeft niet ingevet te worden; ideaal! • Maal de boterhammen tot kruim en meng met de ander helft van de parmezaan. Strooi erover. Voor de kinderen heb ik nog gewone geraspte jong belegen kaas toegevoegd, omdat ze zo houden van een korstje van bruingeworden kaas.
• Laat in ± 20 minuten goudbruin worden in de oven. Bij mij werd het uiteindelijk 30 minuten.

Ondanks het feit dat een van de kinderen geen courgette lust, was deze schotel een groot succes. Deze komt dus vaker op het menu te staan!

Geen opmerkingen: