zondag 13 januari 2013

Quiche met spinazie & kaas

Na een zaterdag vol verjaardagsactiviteiten was vandaag een rustige familiedag. Begonnen met ons traditionele zondagmorgen-ontbijt werd vervolgens huiswerk gemaakt. Ik moest (alweer) koekjes bakken voor een verjaardag waar dochterlief naartoe ging. De andere dochter had zaalhockey vanmiddag. Dus was ik alleen met mijn zoon, die zich voorbereidde op een toetsweek voor 4VWO. Dat gaf mij mooi tijd om wat te lezen, wat yoga-oefeningen te doen en aan de instellingen van mijn blog te werken.
Eind van de middag ben ik begonnen aan de quiche met spinazie en kaas, recept van Koken met Karin. Ik had vrijdag natuurlijk het deeg al gemaakt en de spinazie-vulling. Dus dat was makkelijk.
Het deeg was, zoals Karin in haar recept al beschreef, vrij korrelig. Dus het was lastig om in de bakvorm te krijgen. Uiteindelijk was de smaak prima, maar de korst toch vrij droog. Een volgende keer zou ik het deeg aanpassen, zodat het minder droog zou worden. Verder echt wel een aanrader en zelfs geliefd bij de kids!
Ik zal het gerecht weer beschrijven in rood, zoals Karin het in haar kookboek heeft staan. In zwart komt mijn versie en/of commentaar.

Quiche met spinazie & kaas

Ingrediënten:
Voor het walnotendeeg
50 g walnoten
200 g bloem
          ik gebruik altijd liever speltbloem
75 g koude boterblokjes
          margarine van Wajang zoals gebruikelijk
1 ei
          biologisch uiteraard
snufje zout

Voor de vulling
300 g panklare spinazie
125 g Danish blue (of andere blauwschimmelkaas)
          Gorgonzola voor mij bij voorkeur
          50 g geraspte jong belegen kaas
4 eieren
          biologisch uiteraard
125 ml slagroom
          sojaroom
1 ui
1 knoflookteen
          ik heb een bak ingevroren knoflookteentjes in de diepvries; zo makkelijk!
klontje boter
          margarine van Wajang
versgeraspte nootmuskaat
zout & peper uit de molen
boter & bloem voor invetten

Bereidingswijze:
Oven: 200°
Bodem
• Leg de walnoten op de bakplaat en rooster ze 10 min. in de opwarmende oven. Pas op verbranden want dat was bij mij bijna gebeurd.
• Laat afkoelen en maal fijn in de keukenmachine. 
• Meng met de overige ingrediënten tot een lichtbruin deeg.
• Laat 30 minuten in plasticfolie rusten in de koelkast. Of twee dagen, zoals bij mij. Niet langer, want er zit wel een ei door het deeg.
• Doe het deeg in een ingevette en bepoederde (sping)vorm (∅ 24 cm). 
• Vul met bakpapier en bakbonen. 
• Bak 15 minuten blind met een bakvulling (in het kookboek staat een goede beschrijving met foto's) en dan nog 5 minuten zonder bonen en papier.

Vulling
• Snipper de ui en de knoflook. 
• Smelt wat boter in een wok en fruit zachtjes 5 minuten. Ik heb olijfolie gebruikt in plaats van boter.
• Zet het vuur hoog en voeg hand voor hand al omscheppend de spinazie toe tot hij geslonken is. 
• Bestrooi met wat zout. 
• Laat afkoelen en goed uitlekken in een vergiet. Prima houdbaar in de koelkast dus voor afmaken van het recept op een later tijdstip.
• Doe eieren, room, stukjes kaas, weinig zout, veel versgemalen peper en nootmuskaat in een hoge kom en pureer glad met een staafmixer.

Samenstellen
• Verdeel de spinazie over de voorgebakken bodem.
• Giet de kaassaus erover. Strooi de geraspte jong belegen kaas erover.
• Bak de quiche gaar in ±25 minuten. Ik moest de quiche nog een extra 10 minuten laten bakken.
Maar het resultaat is prachtig! En smakelijk!

Geen opmerkingen: