woensdag 23 januari 2013

Eiercurry en komkommer-raita

Vandaag gelukkig weer een gewone, rustige dag. Al jarenlang heb ik de woensdag als thuisdag. De overige dagen werk ik iets meer, zodat ik mezelf "vrijwerk" voor de woensdag. Toen de kinderen nog op de basisschool zaten was dat min of meer noodzakelijk. Kinderopvang voor een lange woensdagmiddag voor 3 kinderen is onbetaalbaar. Maar het is ook héél fijn voor de moeder!
Twee dagen werken, een dagje thuis, twee dagen werken, weekend. Fantastisch ritme, waar ik me in elk geval heel goed bij voel. Toen de kinderen nog klein waren was die midweekse dag noodzakelijk om het vol te kunnen houden en nu is het gewoon zalig een dagje voor mezelf.
Alle tijd dus om rustig te kokkerellen.




Eiercurry
Naar een recept uit Goed Eten van Dorien Knockaert

Ingrediënten:
1 tl korianderzaad
1 tl komijnzaad
1 el olijfolie
1 ui*, gesnipperd
2 cm gemberwortel*, geschild en geraspt
1/2 tl kurkumapoeder (geelwortel)
1 1/2 tl sambal badjak*
2 blikken tomatenstukjes*
200 ml kokosmelk
limoensap
1 afgestreken el rietsuiker*
4 eieren*, middelhard gekookt en gepeld
*bij mij biologisch

Bereidingswijze:
• Rooster de koriander- en komijnzaadjes in een droge koekenpan tot ze heerlijk geuren. Maak ze fijn in een vijzel of koffiemolen.
• Verhit de olie in een diepe koekenpan, wok of hapjespan. Voeg dan de gesnipperde ui toe en laat een paar minuten lekker fruiten. Dan mag de geraspte gember erbij en een paar minuten meebakken. Voeg dan de gemalen specerijen uit de vijzel toe samen met de kurkuma en de sambal. Al roerend het geheel nog even laten bakken.
• De tomatenblokjes mogen er nu bij. Roer alles goed door en doe een deksel op de pan. Lekker laten sudderen op een laag vuurtje voor ca. 5 minuten.
• Ondertussen heb je natuurlijk de rijst allang opgezet in je rijstkoker of in een pan.
• Voeg nu de kokosmelk toe aan het tomatenmengsel en roer goed door. Je brengt het op smaak met de suiker en het limoensap. Je moet nu even proeven en de smaak aanpassen aan je persoonlijke wens. Bijv. meer limoensap of meer suiker, meer sambal toevoegen of meer zout. Minder kan natuurlijk nooit dus wees voorzichtig met toevoegen!
• Pel de eieren. Als ze hard gekookt zijn kun je ze halveren en toevoegen aan de curry. Ook is het leuk om het eiwit in te kerven met een aardappelschilmesje en het ei verder heel te laten. Als het ei dan een poosje in de curry ligt, trekt de kleur in de kerfjes. Zelf waren mijn eitjes iets zachter gekookt dan ik gehoopt had dus heb ik ze gewoon maar heel gelaten.

Komkommerraita

Ingrediënten:
1 komkommer*, geschild en grof geraspt
200 ml dikke yoghurt (ik heb Senoble gebruikt)
1 tl zout (Herbamare)
1/2 tl chilipoeder of meer naar smaak
1/2 tl komijnpoeder of meer naar smaak
bij mij biologisch

Bereidingswijze:
• Laat de komkommer-rasp goed uitlekken. Je kunt het in een zeef doen en een bordje erop leggen met een gewicht erop (bijv. een pak suiker).
• Roer alle ingrediënten door elkaar en dien meteen op.

De komkommerraita is een prima blusmiddel als de curry pittig is gemaakt.
Geniet van je maaltijd!

Geen opmerkingen: