vrijdag 4 januari 2013

Elke dag begint een nieuw jaar

Gek eigenlijk dat we op 1 januari altijd zo vast voornemen om het jaar anders te doen dan vorig jaar. Als je het goed beschouwt begint natuurlijk elke dag een nieuw jaar; het ligt er maar aan waar je begint met tellen!
Maar goed, ook ik ontkom niet helemaal aan de zelfreflectie die deze tijd van het jaar ons opdringt. Dus ook ik denk na over mijn leven en of ik dat wel zo wil houden. Wil ik dingen anders doen?
Vorig jaar heb ik een tijd bijgehouden wat er uitgegeven wordt in ons huishouden. Dat was goed, want toen kreeg ik besef over mijn uitgave-patroon.
2013 ga ik me storten op puur en eerlijk eten. Ik eet al jaren vegetarisch. Dat bevalt me prima, maar ik wil mijn kinderen niks opdringen. Dus maak ik voor hen wel af en toe vlees klaar. Biologisch vlees uiteraard. Maar ze leren ook dat de dagen zonder vlees geen marteling zijn en vlees in een maaltijd niet gemist hoeft te worden.
De kerstboom mag nog 1 dag blijven staan, maar dan gaat hij er rigoreus uit. Of zou een kerstboom een zij zijn? Nee, een hij! Ik verlang zo naar die eerste sneeuwklokjes! Maar dat duurt nog een hele tijd, weet ik inmiddels uit ervaring. Dat heeft een half leven gekost, maar nu leg ik me er bij neer dat we winter hebben en houden. Een uitzonderlijk milde winter, tot dusver, maar winter.  We eten seizoensgroenten in 2013 en dat betekent vandaag spruitjes. De kinderen zijn gelukkig dol op spruitjes en dus eten we dat best regelmatig.


Geen opmerkingen: