maandag 7 januari 2013

Cashewvisjes van Karin

Een gewone maandag, zoals het hoort. De vakantie was heerlijk, maar de regelmaat terug in ons gezin is heel goed. Gewoon weer naar school, gingen de kinderen vanmorgen. Gewoon aan het werk, ging ik. Fijn!
Vanmiddag ook weer gewoon naar Hatha Yoga. Dat was ook heel fijn, maar of ik het morgen nog zo fijn vind? Ik heb nu al spierpijn. Dat geeft niet, want dat hoort erbij na zo'n tijd nietsdoen. Het was gewoon heerlijk om een uurtje totaal mindful te zijn!
Bij een gewone dag hoort een (redelijk) normale maaltijd, zoals in het weekmenu al staat: Cashewvisjes met broccoli en gebakken aardappels.
De aardappels heb ik gekookt na de yoga en iets laten afkoelen. Ondertussen de "vulling" gemaakt voor de visjes, hoewel je het eigenlijk beter een "deksel" kan noemen voor de visjes. Het smaakte goed, maar een van mijn dochters vond het niet zo geweldig. Nou ja, jammer dan. Morgen weer beter voor haar!

Cashewvisjes van Karin 

(uit Koken met Karin; handboek Oven) voor 4 personen:

Ingrediënten:
4 witvisfilets (ik heb kabeljauwfilets uit de diepvries gekozen, omdat die altijd zo mooi vierkant zijn)
75 g ongezouten cashewnoten (het werd bij mij zo'n 80 g)
50 g geraspte belegen kaas (ik had nog jong belegen geraspte kaas liggen dus die moest maar kunnen)
2 witte boterhammen (ik heb nooit wit brood dus koos ik voor mijn meergranen-volkorenbrood)
25 g zachte boter (ik heb Wajang-margarine gebruikt)
1 el dijonmosterd
paar takjes platte peterselie (had ik niet in huis maar wel gedroogde uit een potje)
zout & peper uit de molen

Bereidingswijze:
Dep de vis droog en bestrooi met zout en peper. Verwarm de oven voor op 200° (Karin had dit vergeten in haar boek, maar het leek me logisch dat het 200° moest zijn)
Verwijder de korstjes van de boterhammen en leg het brood 5 minuten in de opwarmende oven om iets uit te drogen.
Hak de cashewnoten grof in de keukenmachine.
Doe het brood in stukken erbij, de peterselie (zonder stengels), kaas, zachte boter, moster, wat zout en peper. Maal vrij kort tot een grofkorrelig, tikje plakkerig mengsel. Dit lukte bij mij prima!
Leg de visfilets in een licht ingevette braadslee. Dat invetten hoeft niet bij mij, omdat ik zo'n geweldige ovenschaal heb van Dille & Kamille en die anti-aanbak maar echt goed!
Verdeel het mengsel erover en duw lichtjes aan. Ik heb het maar behandeld als een soort deeg en "gehaktballen" gemaakt van het mengsel en op de filets geduwd. Dat werkte heel goed.
Zet 8-10 minuten in de oven, afhankelijk van de dikte van de filets. Ik heb ze toch wel zo'n 15 min. in de oven gelaten, want toen werd het mengsel ook mooi bruin gekleurd.
Ondertussen de aardappels in schijfjes gesneden en gebakken. En de broccoli gekookt. Perfecte maaltijd!






Geen opmerkingen: