zondag 6 januari 2013

Snert omdat het moet

De wekker weer voor het eerst gezet, na een heerlijke rustige kerstvakantie. Ja, de wekker gezet op ZONDAGmorgen! Niet omdat ik het wou, maar omdat het moest. Mijn jongste van 12 werd om 08.45 uur verwacht bij haar hockeyclub voor een lange morgen zaalhockey. "Mam, je brengt me toch wel?" Natuurlijk doe ik dat. En natuurlijk heb ik voor haar eerder op de morgen warme broodjes uit de oven gemaakt. Want zo ontbijten wij elke zondag: warme broodjes uit de oven. Heerlijk geurend, warm brood en gezellig aan tafel. Nu zat ik met haar en de warme broodjes met een lekkere kop thee gezellig te ontbijten.
Maar de organisatie van de dag is nog niet klaar, want om half 2 is de jongste terug op de club en een half uur later vertrek ik met mijn team, waarin de oudste dochter hockeyt. Ik ben coach van het team. We spelen laat op de middag en zelfs begin van de avond. Zoonlief is vandaag niet thuis dus ik kan de jongste toch niet alleen thuis laten komen en de hele middag alleen laten. Die moet maar mee met ons team en wat schoolwerk meenemen.
Als ik dan vanavond rond half 8 thuiskom, wil ik meteen kunnen eten natuurlijk. Dus maak ik op zondagmorgen snert-omdat-het-moet.

Vegetarische Snert


Ingrediënten:
500 g biologische spliterwten
2 laurierblaadjes
2 liter water
4 tl bouillonpoeder Marigold (de allerlekkerste)
1 biologische knolselderij
2 biologische winterpenen
3 kleine of 2 grote biologische aardappels
3 uien (allegaartje uit de uienmand)
2 stengels bleekselderij
5 stengels bladselderij
peper

Bereidingswijze:
Was de spliterwten en haal de lelijke erwtjes verwijderen. Doe ze in een grote pan en breng ze met 2 liter water, de bouillonpoeder en de laurierblaadjes aan de kook. Op een laag vuur ongeveer 30 min. laten garen.
Ondertussen:
Schil of schrap de wortels en snij ze in halve plakjes of in blokjes.
Maak de bleekselderij schoon en snij in halve maantjes.
Snipper de uien.
Schil de aardappels of was ze en snij ze in blokjes.
Snij de knolselderij in plakken. Schil de plakken, was ze en snij ze in blokjes. Doe dit als laatste omdat knolselderij snel verkleurt.
Doe alle groente in de pan bij de spliterwten. Voeg evt. wat extra water toe, zodat alle groente onderstaat.
Breng het geheel opnieuw aan de kook, draai het gas laag en laat het geheel nog zo'n 1 uur en 20 min. op een heel laag vuurtje zachtjes koken.
Voeg de laatste 20 min. de bladselderij toe.
Pureer (naar wens) het geheel als alles goed gaar is.

Serveertips:
Heerlijk met boerenbrood en een dun laagje boter.

Geen opmerkingen: