vrijdag 18 januari 2013

Pizza-dag en meer plezier

Een dagje vrij. Echt vrij! Om half 8 zijn de kinderen naar school vertrokken en heb ik het rijk alleen. Alle tijd om eens uitgebreid te badderen. Ik heb van die zalige Rituals bodycreme en de hele dag ruik ik de zachte geur Cherry Blossem. "Cherry Blossem is a symbol of love and happiness" en past dus perfect bij mijn dag.
Lekkere muziek aangezet en een mok Bambyccino gemaakt. Dat is een koffielepel Bambu en opgeklopte sojamelk. Romiger en troostrijker heb je nog nooit een cappuccino gehad! De mok maakte me vrolijk en blij. Wat een heerlijke dag!
Mijn zoon komt thuis na zijn proefwerk Wiskunde en is blij dat de toetsweek voorbij is. We drinken samen nog een mok "koffie" en kletsen wat. Dan gaat hij lekker gamen. Echt iets voor jongens.
Ik ga aan de slag met een oud mandarijnen-kistje. Die staat al een poosje op het aanrecht, omdat het een perfect kistje is om het oud papier van de dag in te verzamelen, maar het ziet er wat suf uit. Ik besluit het kistje te schilderen met Joanne Sloan verf. Perfecte verf voor een brocante effect. Werkt ook snel en mijn handen was ik daarna makkelijk schoon. Het resultaat is prima en ik ben tevreden met mijn creatieve middag.
Met mijn oudste dochter drink ik thee als zij thuiskomt uit school. Gezellig samen op de bank. "Mam, zullen we een Miss Marple kijken?", vraagt ze. Ja, denk ik, dat is leuk! Dus zo gezegd, zo gedaan. Samen kijken we naar 4:50 from Paddington en we hebben ervan genoten. Maar aan het eind is het gedaan met luieren en gaan we samen pizzadeeg maken. Als die voor de verwarming staat te rijzen, maken we nog bolognesesaus om de pizza's mee te beleggen.


Huisgemaakte pizza's

Ingrediënten:
1 1/2 pak pizzamix van Molen De Vlijt gekocht bij Dille & Kamille
375 lauwwarm water
1 1/2 el olijfolie
1 1/2 zakje gedroogde gist

Bereidingswijze:
• Meng de gedroogde gist door het lauwwarme water en laat even staan. Als er belletjes bovenop ontstaan is het klaar voor gebruik.
• Meng de pizzamix, olijfolie en de mix van water en gist door elkaar en kneed er een elastisch deeg van.
• Laat het deeg tochtvrij en minimaal op kamertemperatuur rijzen in een kom met een vochtige theedoek of plasticfolie afgedekt. Het rijzen moet minimaal 30 minuten, maar langer is zeker goed.
• Ondertussen maakte ik Bolognesesaus (klik erop voor de blog met het recept) voor op de pizza. Dit keer deed ik er nog groene paprika bij door en heb ik de saus aan het eind korrelig gemaakt met de staafmixer.
• Als het deeg voldoende tijd heeft gehad om te rijzen en je klaar bent voor de pizza's, haal je het deeg uit de kom en kneed het nog kort.
• Nu komt het moeilijkste, wat altijd zo makkelijk lijkt als je pizzabakkers aan de gang ziet: pizzabodems maken! Het deeg is uitermate elastisch en veert steeds terug dus je hebt er een behoorlijke fitness-sessie aan om pizzabodems te maken van normale afmetingen. Ik was best trots op mezelf.
• Doe 2 opscheplepels bolognesesaus op de pizza en beleg nog naar smaak met bijv. champignons, vleeswaren, mozzarella, geraspte kaas of wat je lekker vindt.
• Ik heb een Ferrari, haha, nee dat is geen auto maar een fantastische pizza-oven. Die verwarmt tot wel 400° en dus kan de pizza mooi op zo'n 300° in 5 minuten gaar en bruin worden. Op deze temperatuur verdroogt de vulling niet en ook wordt de korst niet droog.

We hebben gesmuld! Hetzelfde effect kun je (grotendeels) bereiken met een pizzasteen in een gewone oven.

Geen opmerkingen: