dinsdag 15 januari 2013

Sneeuw en verwarmende soep

Vol verwondering kijk ik uit het raam en zie een sprookjesachtige wereld. Wat raar toch dat alles er zoveel vriendelijker uitziet met een laag sneeuw. De blikkerige auto's lijken beelden geworden. Kale winterbomen zijn ineens weer aangekleed. En bovenal lijkt alles ineens veel meer kleur te hebben tegen de witte achtergrond. Dat peutertje dat op de slee zit bijvoorbeeld met zijn knalrode muts en helderblauwe laarsjes.
Vandaag staat Mexicaanse soep op het weekmenu. Iets pittig en daardoor verwarmend, lijkt me. Ik ben benieuwd. Gaandeweg besluit ik er toch meer een soort chili van te maken. Iets dikker dan soep lepelt fijner in de winter, vind ik. En met plakjes brood uit het broodrooster is dat prima te soppen.

Mexicaanse chili met geroosterd brood

Ingrediënten:
1 el olijfolie
2 rode uien, gesnipperd*
1/2 tl gemalen komijn
1/2 tl chilivlokken (of meer naar smaak)
3 teentjes knoflook*, fijngesneden
1 blik tomatenstukjes*
1 blik kidneybonen*, uitgelekt en afgespoeld
1 klein blikje maïskorrels*
150 ml passata*
1 tl gedroogde oregano
2 tl suiker* (ik gebruik biologische rietsuiker)
zeezout, peper en maggi naar smaak
platte peterselie* voor de garnering
* bij voorkeur biologisch

Bereidingswijze:
• Verhit de olijfolie in een koekenpan, wokpan of hapjespan op matig vuur. Doe de uien in de pan als de olie heet begint te worden. Laat de uien zachtjes fruiten gedurende ca. 5 minuten. De ui mag best iets bruin worden.
• Voeg de gemalen komijn, knoflook en chilivlokken toe en laat even meebakken. Wel regelmatig roeren.
• Voeg de tomatenblokjes, de kidneybonen, passata en maïs toe en roer alles goed door elkaar. Voeg nog suiker, zout, peper en maggi naar smaak toe.
• Laat het geheel op een laag vuurtje gedurende ca. 30 minuten sudderen. Dan kunnen de smaken goed tot ontwikkeling komen.
• Serveer met geroosterd brood en fijngesneden peterselie ter garnering.
Eet smakelijk!

Vrij naar: Mexicaanse Soep met Tomaten en Bonen uit Veg! van River Cottage

De bedoeling was het recept voor Mexicaanse soep met tomaten en bonen te maken uit het kookboek Veg! Maar ik kan toch niet helemaal goed dit kookboek letterlijk volgen. Het is me te complex en ook niet helemaal naar mijn smaak. Dus pas ik de recepten aan en volg het idee van het recept. En vandaag was de chili een goed idee. Echt verwarmend en troostrijk voedsel!

Geen opmerkingen: