dinsdag 29 januari 2013

Pasta à l'improvise

Een vermoeiende dag werken en ik merk thuisgekomen dat ik hoofdpijn heb. Dus ga ik maar even zitten en bijkomen. De kinderen vertellen ondertussen hun verhalen en ik knik af en toe of hum wat, zodat ze in elk geval het idee hebben dat ik luister.
De Vegetarische Sheperd's Pie vraagt veel voorbereiding en een langere tijd in de keuken. Ik kan het niet opbrengen.
Dan maar pasta à l'improvise. Spaghetti heb ik altijd wel in huis en verder kom ik een heel eind met groente en bijbehoren. En een pot pastasaus voor noodgevallen staat ook altijd in de kast. Daar ben ik nu heel blij mee!

Pasta à l'improvise

Ingrediënten:
300 g volkoren spaghetti
1 el olijfolie
1 grote rode ui, gesnipperd
1 bakje biologische kastanjechampignons
1 rode paprika, in blokjes gesneden
1 groene paprika, in blokjes gesneden
1 blikje tomatenpuree
1 pot Pastasaus Basilico van LaBioIdea
1/2 tl turmeric
1 tl gemalen koriander
1/2 tl gemalen komijn
1 el honing
1 el tamari of shoyu
50 g walnoten

Met de staafmixer gepureerd
Bereidingswijze:
• Rooster de walnoten in een droge koekenpan. Laat ze afkoelen.
• Voeg de olie toe aan de hete pan. Als de olie heet geworden is mag de gesnipperde ui erbij. Laat de ui een paar minuten op matig vuur fruiten. Niet bruin laten worden, maar zacht en glazig.
• Voeg plakjes champignons toe en roer alles door. De champignons een paar minuten laten bakken.
• Nu kunnen de blokjes paprika toegevoegd worden. Roer weer alles goed om en laat de paprika weer een paar minuten bakken.
• Voeg de tomatenpuree toe en roer deze door de groenten. Als je de tomatenpuree even laat bakken wordt de smaak zoeter. Doe ook de specerijen erbij. Wacht even en geniet van de heerlijke geur.
"Volwassen pasta"
• De pastasaus kan er tenslotte bij. De deksel op de pan en lekker laten sudderen.
• Je hebt nu de tijd om de pasta klaar te maken. Zet daarvoor een grote pan op het vuur met een flinke laag water. Breng dit aan de kook. Gelijktijdig zet je de waterkoker vol met water aan en je voegt dit toe aan het water in de pan als het water kookt. Doe een flinke hoeveelheid zout in het water. Denk hierbij aan 3 el zout! Voeg dan de droge pasta toe en breng het kookwater opnieuw aan de kook. Zet nu het vuur heel laag en laat de pasta koken gedurende de aangegeven tijd op de verpakking. Ga altijd voor de kortste tijd die op de verpakking staat. Proef dan of de pasta gaar is en laat eventueel nog even doorkoken. Proeven is de beste methode. Afgieten en meteen serveren.
"Kinder"pasta
• De pastasaus afmaken door nog de honing en de tamari/shoyu erdoor te roeren.
Ik heb één kind dat geen champignons lust en eentje die geen paprika lust. Probleem wordt opgelost door de staafmixer, want als je de saus mixt met de walnoten heb je een heerlijke saus die niet herkenbaar veel gezonde groente bevat.

Serveer met zelfgemaakte pesto, salade en geraspte kaas. Geniet van je snelle, gezonde maaltijd!

Geen opmerkingen: