donderdag 24 januari 2013

Zuurkool: brrrr of hmmm?

Als ik aan mijn kinderen zeg dat we zuurkool eten, hoor ik steevast: brrrr! Als ik zelf denk aan zuurkool eten, denk ik altijd: hmmm!
Ik kan me niet meer herinneren of ik ook brrrr dacht als mijn moeder zuurkool aankondigde, maar het is me ook niet bijgebleven als een traumatische ervaring. Dus ik neem aan dat ik het niet zo geweldig lekker vond maar het in de loop der jaren leerde waarderen. Er is dus nog hoop dat mijn kids op termijn ook smullend denken aan een komende zuurkool-maaltijd. Vandaag moeten ze maar met gemengde gevoelens aan tafel, want vandaag staat zuurkool-ovenschotel op het menu. Maar volgens mij heb ik er wel alles aangedaan om het ze zo makkelijk mogelijk te maken. Béchamelsaus voor erover, zodat er in de oven een heerlijk korstje ontstaat. Rookworst voor erbij of erdoor. Het liefst zou ik biologische kopen, maar de Hema-rookworst staat toch met stip bovenaan als favoriet. Dan maar een mini-rookworstje voor ze gekocht. Zelf neem ik er gehakte walnoten bij.

Zuurkool-ovenschotel

Ingrediënten:

1 kg kruimige aardappelen
1 pakje wijnzuurkool (500 g)
Béchamelsaus, die niet kan mislukken
1 paprika, een mooie oranje werd het hier
1 bakje vegetarische hamblokjes (C1000 heeft lekkere)
1/2 tl gerookte paprikapoeder (o.a. bij Dille & Kamille)
herbamare, peper

Bereidingswijze:
• Schil de aardappels en snijd ze in grote stukken.
• Zet de aardappels op met een ruime laag water en laat ze ca. 20 minuten koken.
• Ondertussen maak je de zuurkool klaar. Voor een minder zure smaak kun je de zuurkool een keer wassen in een zeef. Opzetten met een klein laagje water en ca. 10 minuten heel zachtjes laten koken.
• Terwijl alles kookt, heb je tijd voor de béchamelsaus. Zie hiervoor de link bij ingrediënten.
• In een koekenpan bak je de paprikastukjes met de hamblokjes. Niet te hard bakken en niet te lang.
• Maak de saus op smaak met wat herbamare en de gerookte paprikapoeder voor een lichte rooksmaak aan de schotel straks.
• Verwarm nu de oven voor op 180°.
• Vlak voor de aardappels gaar zijn, is je zuurkool al gaar. Goed afgieten en aan de kant zetten voor straks.
• De aardappels afgieten en pureren met een deel van de bechamelsaus. Is die iets te stevig daarvoor dan doe je er nog een scheut melk bij.
• Roer de zuurkool door de aardappelpuree samen met het paprika-hammengsel.
• Het geheel in een ovenschotel doen en de rest van de béchamelsaus erover gieten. Bestrooien naar wens en smaak met geraspte kaas en/of paneermeel.
• Zet de ovenschotel in de oven en laat er een mooi korstje op komen in ca. 20 minuten.

Opdienen met gehakte, geroosterde walnoten en/of wat rookworst. Geniet van deze gezonde, winterse kost!

Geschiedenis van zuurkool:
Volgens de overlevering zijn het de tartaren, een Mongools nomadenvolk, die de zuurkool per ongeluk hebben ontdekt. Via diverse nomadenvolkeren kwam zuurkool in West-Europa. In Griekse en Romeinse kelders werden al vaten gevonden voor het maken van zuurkool.
De uitvinding om gesneden witte kool met zout te verpakken in vaten en 3 tot 8 weken te laten staan, bleek een groot succes. In de vaten gaat de kool gisten. Het melkzuur dat vrij komt, maakt de kool veel lichter verteerbaar en geeft die zure smaak. Zuurkool is rijk aan vitamine C.
In de eeuwen van ontdekkingsreizigers en zeeslagen, kwam zuurkool goed van pas. Het was maandenlang goed te bewaren en behield toch de zo noodzakelijke vitamines. Zuurkool was een dankbaar preventief middel voor de toen dodelijke ziekte Scheurbuik.
Maar ook op het land was zuurkool voor de winter een gezonde groente die veel van de noodzakelijke vitamines leverde.

Geen opmerkingen: