donderdag 17 januari 2013

Postelein? Postelein!

Driekleurenstamppot staat op het weekmenu. Daar kan ik lekker alle kanten mee op. In eerste instantie dacht ik een stamppot te maken van aardappels, spruitjes en winterwortels. Dat leek me al een mooie kleurencombinatie. Maar toen ik in de biologische supermarkt liep zag ik een woest aantrekkelijk bosje groen: postelein. Nooit mee gekookt, maar het leek me meteen in de sfeer van stamppot-rauw-andijvie. En dat aantrekkelijke bosje kon ik gewoon niet laten liggen. Voorjaarsgroen!
Thuis dus lekker aan het kokkerellen gegaan en dit is het resultaat:

Driekleurenstamppot met postelein

Ingrediënten:
800 g kruimige aardappels*
400 g winterwortels*
1 bos(je) postelein*
175 ml ongezoete sojamelk*
versgemalen zwarte peper
Herbamare of zout naar smaak

Voor de kinderen: Gelderse schijf
Voor mij: 1 kleine rode ui* en 1 klein blikje bruine bonen (kon ik niet biologisch vinden)
bij voorkeur biologisch (voor de smaak en ook voor het milieu)

Bereidingswijze:
• Schil de aardappels en de wortels en snij ze in redelijk gelijke stukken.
• Kook de aardappels en wortels in ca. 20 minuten gaar (dit kan verschillen al naargelang de grootte van de stukken)
• Was de postelein en snij het bosje in niet al te smalle repen. Gooi de steeltjes weg.
• Verhit de melk.
• Als de aardappels en de wortels gaar zijn (ik vind het zelf lekker als ze "al dente" gekookt zijn oftewel als er nog wat te bijten is), giet je het kookvocht af en voeg je de melk toe. Niet alle melk direct gebruiken, maar een beetje bewaren. Aan het eind bepalen of alle melk nodig is of niet.
• Maak puree met een mixer of een aardappelstamper. Zorg dat de wortel niet helemaal kapot gaat.
• Voeg de postelein toe en roer door de puree.
• Voeg versgemalen peper toe en zout/ herbamare naar smaak.

Ondertussen heb ik de Gelderse schijven gebakken en in een andere pan het uitje gefruit en daarna de bruine bonen toegevoegd met een 1/2 tl kerrie.

Een van mijn kinderen houdt niet van wortels, maar zelfs die heeft heerlijk gesmikkeld. Het zag er prachtig uit op ons bord met die mooie kleuren.
En ik moet zeggen dat postelein vaker bij ons op tafel zal komen, want het smaakt heerlijk fris en toch wat pittiger dan andijvie.

Geen opmerkingen: