zondag 24 februari 2013

Pizza di Mama

De voorjaarsvakantie is bijna ten einde, maar je zou het niet zeggen als je naar buiten kijkt. Het lijkt wel kerstvakantie! Wanneer houdt die sneeuw nou eindelijk op en krijgen we lekker voorjaarsweer? Het lijkt deze winter langer te duren dan ooit. Dat is niet zo, want dat herken ik van andere jaren in deze maand. Ik heb dan altijd het idee dat het langer duurt dan ooit.
Gisteren hadden we zo'n heerlijke vakantiedag. De kinderen had ik naar het zwembad gebracht en zelf heb ik wat lopen rommelen. Thuisgekomen waren de kinderen moe maar voldaan van zo'n middag zwembad en ik had de open haard al aangemaakt.

Dan past er nog maar één maaltijd bij: zelfgemaakte pizza op de bank. Normaal eet ik altijd aan tafel, omdat ik dat enerzijds belangrijk vindt, anderzijds praktischer en gezelliger. Maar pizza eet je gewoon lekker op of voor de bank, zittend op de grond. Televisie aan op een gezellig programma en smullen maar.
De pizza-oven die ik heb, kan er toch maar eentje tegelijkertijd bakken dus je kunt niet snel en ongemerkt eten. Gelukkig is de oven zo heet dat de pizza er maar 5 minuten in hoeft. Het grote voordeel hiervan is ook dat het deeg niet keihard wordt, maar alleen een knapperige korst krijgt en de ingrediënten van de pizza worden ook heel snel gaar, zodat ze hun vocht nog vasthouden. Nog steeds dus heel erg blij met deze aankoop!

Voor het beleggen en bakken van de pizza begon, heb ik eerst de pizza-bodems gemaakt. Ervaring heeft me geleerd dat als ik dat doe terwijl de kinderen hun pizza's beleggen en bakken, ik mijn eigen pizza's snel-snel moet maken en er niet van kan genieten. Dus dit keer heb ik het anders gedaan en dat was prima zo.

Toen konden we zelf de pizza beleggen met tomatensaus en wat we lekker vonden: champignons, mozzarella, ananasstukjes, salami, gorgonzola, courgette, ui, oregano, pijnboompitjes en natuurlijk afmaken met wat geraspte kaas. Hmmmm!

Onze zaterdagavond begon al goed en daarna hebben we heel gezellig samen een leuke Britse detective gekeken: George Gently. Dat is een detective die voor alle leeftijden te doen is. Zelf hou ik ook erg van  The Killing, Silent Witness en zo, maar die zijn toch wat te gruwelijk voor een brugklasser! Althans voor mijn brugklasser. Mijn jongste kan daar absoluut niet tegen en zou naar bed zijn gegaan en dat was toch minder gezellig.

Vandaag is huiswerkdag voor de kinderen. Presentaties moeten afgemaakt en repetities voorbereid. Zelf zal ik her en der moeten assisteren en maak ik een weekmenu voor komende week.

Fijne (witte) zondag!

Geen opmerkingen: