dinsdag 12 februari 2013

Baas over eigen brood en beleg



Is het je niet opgevallen dat de boterhammen steeds dunner worden? Op een gegeven moment viel mijn aandacht hierop en sinds die tijd zie ik het. En ik weet zeker dat het een vooropgezet plan is van bijv. Unilever. Die levert ongetwijfeld de broodsnijmachines en oh ja produceert ook ongeveer al het beleg dat wij kopen. En als je uit één brood 20 plakjes haalt of 24 maakt behoorlijk wat verschil in de hoeveelheid boter/margarine en beleg dat je consumeert.
Dus snijd ik sinds een jaar of zo ons brood zelf. Ik koop op zaterdag alle broden die we nodig hebben ongesneden en vries die in. Omdat het brood niet gesneden is droogt het niet uit in de vriezer. De broodkorst beschermt de binnenkant immers.
's Avonds haal ik één of anderhalf brood uit de diepvries en de volgende ochtend is het ontdooid.
En voordat de rest van het gezin wakker is, pak ik de vaatwasser uit en daarna leg ik de broodplank op het aanrecht. Met een fantastisch moordwapen, zijnde mijn superdeluxe broodmes, ga ik dan heel rustig aan het "zagen". Het is een heerlijk moment van de dag. Haastig werken gaat niet, want dan verpest je het brood of zaag je in je vingers. En de geur die van het brood komt is verrukkelijk! Meestal haal ik er 18 plakken uit. Lekker stevige boterhammen, zodat het brood de overhand heeft en niet het beleg.
Ik geniet er elke dag van. Een tijdrovend klusje? Nee hoor, want tijd is iets heel subjectiefs. Deze broodsnijtijd is voor mij kwalitijd. Ik had ook nog 10 minuten langer kunnen slapen, maar had daar waarschijnlijk lang niet zoveel plezier van als van mijn relax-moment in de ochtend.
Ik kan het iedereen aanraden!!

Geen opmerkingen: