maandag 4 februari 2013

Doe maar gewoon


Ik word nou zo blij van het lengen van de dagen. Vanmorgen merkte ik al goed dat het eerder licht wordt en ook aan het einde van de middag hoefden de lampen pas later aan. De hazelaar voor ons huis begint al katjes te krijgen. Oh voorjaar, je komt eraan! Maar dan hoor ik het weerbericht en wordt er natte sneeuw voorspeld. Geen sneeuwklokje nog te ontdekken in de tuin dus ik moet gewoon geduld hebben. Vooruit dan maar. Mijn aandacht naar de avondmaaltijd dan maar.

Vandaag een dag waarop de kinderen juichen, want we eten gewoon. Aardappels, groente en vlees nou ja vis dit keer. Zelf vind ik het ook wel prettig om pure smaken te hebben op mijn bord. Geen complexe smaakcombinaties dus.
Sperzieboontjes, die ik altijd erg lekker vind en zo mooi van kleur. Worteltjes, prachtig oranje van kleur kon ik niet laten liggen in de winkel. Hmmm ik verheug me al op hun zacht-zoete smaak. Rode krieltjes kook ik in de schil, want de schil is zo dun dat het vast heerlijk van smaak is. En voor het compleet maken van alle voedingsstoffen in een vegetarische maaltijd doe ik er nog witte bonen in tomatensaus bij. Voornamelijk voor mezelf, maar de anderen vinden dat ook lekker.

Sperzieboontjes, worteltjes, krieltjes en vissticks

Ingrediënten:
500 gr sperziebonen
300 gr worteltjes
400 gr krieltjes
vissticks, hoeveelheid zelf bepalen
witte bonen in tomatensaus

Bereidingswijze:
• Sperziebonen wassen, afhalen en doormidden breken. Opzetten in een pan met een kleine laag water. Laat de boontjes ca. 10-15 minuten koken. Afgieten en opdienen.
• Worteltjes wassen en schoon boenen. Evt. schillen met een dunschiller maar dat hoeft meestal niet. De worteltjes opzetten met een laag water en wat zout, zodat de zoete smaak naar boven komt. De worteltjes ook ca. 15 minuten laten koken. Als ze wat groter zijn moet dat natuurlijk iets langer. Afgieten en opdienen met wat peterselie.
• Aardappeltjes wassen en dat is het. Krieltjes hoeven niet in stukken gesneden te worden. Liever niet zelfs. Opzetten met een laag water en 15-20 minuten laten koken. Afgieten en opdienen zoals ze zijn of met wat zeezout bestrooien en omschudden.
• Vissticks bakken in een grote koekenpan, zoals op de verpakking is beschreven.
• Witte bonen zachtjes opwarmen. Pas op dat het niet gaat koken, want dan worden de bonen papperig. Opdienen met wat gemalen zwarte peper.

Eet smakelijk aan dit kleurrijke, simpele gerecht.


Geen opmerkingen: