woensdag 6 februari 2013

Clafoutis met groente

Nee, niet weer: sneeuw en files! Toch nog onverwachts viel er ongelooflijk veel sneeuw in de regio Arnhem/Nijmegen en richting Utrecht. Ik geloof dat we toch weer meer dan 500 km file hebben gehaald vanmorgen. Niet de meer dan 1000 die een paar weken geleden ons land teisterde, maar toch... je zal er maar ingestaan hebben.
Later gelukkig een stralend blauwe hemel met een verwarmend zonnetje. Ik geniet met volle teugen, zowel van achter het raam als buiten. Ik ruik het einde van de winter. En ik zie (en hoor) de ganzen alweer op weg naar richting hun zomerplek.
Vandaag staat op het weekmenu: Clafoutis van groente, pittige kaas, nootjes en rozemarijn. In het kookboek Geweldige Groente is het recept met spekjes en courgette, maar omdat ik geen spekjes wil eten en mijn jongste geen courgette heb ik het recept aangepast.

Clafoutis van groente, pittige kaas, nootjes en rozemarijn

Ingrediënten:
110 gr (spelt)bloem, gezeefd
1/2 tl zeezout
2 eieren
150 ml ongezoete sojamelk
150 ml water
2 el Dijon-mosterd
2 el grove mosterd

2 preien, in stukjes gesneden
2 stengels bleekselderij, in maantjes gesneden
1 kl winterwortel, in schijfjes
(zelf had ik nog wat andere wintergroente in de la, die ik erbij heb gedaan)
olijfolie
zeezout en zwarte peper
150 gr geraspte pittige kaas
100 gr gemengde noten (amandelen, walnoten, hazelnoten), grof gehakt
1 el verse rozemarijn, gehakt (of 1/2 el gedr. rozemarijn)

Bereidingswijze:
• Verwarm de oven voor op 220°.
• Meng alle ingrediënten voor het beslag in een keukenmachine en laat 30 minuten rusten.
• Rooster ondertussen de gesneden groenten in een ovenschool, besprenkeld met olijfolie en zeezout.
• Doe een paar eetlepels olijfolie in een ovale ovenschaal en verwarm dit 10 minuten in de nog warme oven op 220°.
• Schenk het beslag in een kom en roer de rozemarijn en de helft van de kaas erdoor.
• Schenk dit in de ovenschaal, verdeel de groente erover en druk deze in het beslag.
• Strooi de rest van de kaas en de nootjes er overheen en bak 30 minuten tot het goudbruin is geworden en gerezen.
• Serveer direct.

Lekker met een frisse salade van komkommer en tomaat.

Geen opmerkingen: