donderdag 7 februari 2013

Geroosterde vergeten groente

Een gewone donderdag uit een gezin met pubers. Kinderen zijn druk met school en komen op verschillende tijden thuis. Zelf ben ik een groot deel van de dag op pad voor een vergadering van mijn werk. Maar als ik thuiskom is de jongste aan het lunchen (beetje laat) met een vriendin. Gezellig samen de tafel gedekt. Keurig hoor! Ik hou van eten aan tafel. Het heeft zoveel meer dan even snel wat eten wegwerken op de bank, terwijl de aandacht afgeleid wordt door de televisie. We doen het weleens, omdat de kinderen het geweldig vinden maar voor mij hoeft het niet.

Ontbijten doen we wel altijd gezamenlijk en aan tafel. Ook in het weekend! 's Avonds een vent, 's morgens een vent, roep ik altijd. Oftewel als je 's avonds laat naar bed bent gegaan is dat geen reden om 's morgens niet op een redelijk tijdstip op te staan. Meestal op zondag is dat ontbijt pas om 10 uur dus reden te klagen hebben ze niet echt. Maar voor ons gezin zijn het hele waardevolle momenten samen.


Vanmiddag wilde ik beginnen aan mijn uitgekozen gerecht uit Geweldige Groenten. Maar die recepten uit dat kookboek zijn voor mij helemaal niet zo geweldig. Ik besloot dus maar om vandaag mijn eigen gerecht te maken. Door al die kookboeken heb ik me wel laten inspireren en ik besloot om vandaag groente te roosteren. Vorige week dus voor het eerst pastinaak gegeten en zo enthousiast geworden dat die er absoluut in moest komen. Verder in de winkel een andere onbekende ontmoet: raapjes.
Dus totaal anders dan gepland aten we vandaag:

Geroosterde vergeten groente

Ingrediënten:
1 middelmaat pastinaak
2 raapjes
1 rode puntpaprika
1 groene paprika
1 grote rode ui
2 el olijfolie
1 el provençaalse kruiden
zeezout (Maldon)

Bereidingswijze:
• Verwarm de oven voor op 200°.
• Snijd alle groente in min of meer gelijke stukken of stukjes.
• Doe de groente in een ovenschaal en schud of roer alles met de olijfolie, kruiden en zout naar smaak.
• Plaats de ovenschaal in de oven gedurende ca. 30-40 minuten.

Zelf heb ik ondertussen volkoren pasta gekookt. Voor 2 kinderen Gegrilde stukjes van Tivall gebakken en voor 1 kind en mezelf kastanjechampignons gebakken en een plak Halloumi (grillkaas).
Die ouderwetse, vergeten groenten zijn onterecht vergeten en verdienen het om weer herinnerd te worden. Ik zal ze nooit meer vergeten!

Geen opmerkingen: