zondag 2 september 2012

Kasboek

Het bijhouden van een kasboek is een openbaring voor me. Ik merk dat ik het leuk begin te vinden! Raar eigenlijk dat ik jaren en jaren heb geleefd met een redelijk besef van waar mijn geld heen ging, maar zonder precies te weten hoe of wat. Nu ik het inzichtelijk heb, zie ik ook waar ik kan besparen.
Het is ook een soort sport om kleine dingen te vinden die besparen, zoals mijn idee bij het afrekenen. In Nederland worden alle bedragen afgerond naar 5 of 0 cent. Dat betekent dat je bij 0, 11 en 0,12 cent geluk hebt en bij 0, 13 en 0,14 pech. Maar als je nou contant betaald in de eerste twee gevallen en gaat pinnen bij de tweede twee bedragen dan heb je nooit pech! Geen grote bedragen maar elke cent telt. Bovendien zou ik ook niet 5 cent in de prullenbak gooien per dag. Ik denk dat het nl. op zo'n 5 cent winst per dag komt gemiddeld en dat is dan toch mooi €18,25 per jaar (of zelfs €18,30 in een schrikkeljaar). Gaaf hè?!
Verder blijkt het gebruik van de bibliotheek als besparing ook leuker dan toen ik het nog zag als een soort "plicht" om lid te zijn van de bieb. In de bieb hebben ze talloze tijdschriften ter inzage en het is prettig om even een uurtje daar te gaan zitten bladeren. Meer doe ik toch meestal niet met de meeste tijdschriften. Behalve met Flow, want dat tijdschrift lees en herlees ik graag. Daarom veroorloof ik me daarop ook een abonnement.

Geen opmerkingen: