woensdag 12 september 2012

Minder beleg op brood

Het beleg leek hier in huis de kast uit te vliegen. Niet aan te slepen was de hagelslag, pindakaas, oude kaas, jam etc. Maar als ik heel eerlijk was, moest ik ook wel een flink aantal boterhammen eten om genoeg te hebben gehad. Ik keek nog eens goed naar het brood op tafel en de dikte van de boterham, of moet ik zeggen dunte, viel me direct op. Ik herinnerde me nog goed de lekkere dikke boterhammen vroeger en ineens wist ik wat me te doen stond.
Ik koop tegenwoordig ongesneden brood. Op zaterdag op de markt. Die doe ik in de diepvries en de avond tevoren haal ik eruit hoeveel we nodig hebben. 's Morgens geef ik eerst onze kat eten, want anders struikel ik over haar omdat ze me voor de voeten loopt en pak ik de vaatwasser uit die op nachttarief heeft gedraaid. Daarna snijd ik het brood met zo'n ouderwets broodmes. Heerlijk ruikt dat verse brood. Ongesneden blijft het namelijk ook vers in de diepvries en droogt niet uit. Ik snijd er ongeveer 18 sneden uit en dan hebben we allemaal heerlijke dikke boterhammen waar je je tanden eens goed in kan zetten. Veel minder beleg nodig, omdat je brood eet in plaats van beleg.
In de vroege ochtend, als de rest van het gezin nog slaapt, vind ik dat broodsnijden heel therapeutisch. Ritmisch zaagt het mes door het brood. Ik leg een half gesneden brood op de kop op broodplank en daarna snijd ik de andere helft en leg die ook zo neer. Op die manier droogt het brood niet uit en heeft straks nog iedereen zo'n vers plakje.
Ik raad het iedereen aan!

  • Altijd verse boterhammen
  • Verhouding brood-beleg is weer normaal
  • Prettige bezigheid die niet eens veel tijd vraagt


Geen opmerkingen: