vrijdag 17 augustus 2012

Goed bezig

Oh wat ben ik toch goed bezig. Ik voel me trots als ik vandaag alweer inlog bij mijn bank, want was ik niet altijd diegene die bankzaken zo lang mogelijk uitstelde en rekeningen maar in het laatje liet liggen tot ik een ons woog? Maar van uitstel kwam nooit afstel en soms moest ik nog boetes betalen ook, waardoor ik zomaar geld over de balk smeet en er niet eens plezier van had!
Het roer moest om en het is om! En ik voel me er zo goed bij.
Ik houd dus elke dag bij wat ik uitgeef. Heel precies en dat is wel shocking, terwijl ik nu nog geremd word doordat ik weet dat ik het op "moet" schrijven. Maar dat ik zoveel uitgaf aan boodschappen bijvoorbeeld was ik me niet bewust. Goed om te zien, zodat ik daar nog wat bewuster kan zijn in mijn uitgave-patroon.
Grappig dus dat het gegeven dat ik het elke dag opschrijf, me al laat "bezuinigen". In het boek "Je geld of je leven" van Hanneke van Veen en Rob van Eeden stond dat al, maar na 3 dagen merk ik zelf dat verschijnsel. Zij pleiten er dan ook voor in eerste instantie alleen maar te noteren wat je uitgaven en inkomsten zijn en dat dit waarschijnlijk al genoeg je uitgaven vermindert. Ik ben benieuwd.
Ik heb me opgegeven voor een proefpakket van het tijdschrift "Genoeg" om meer tips te lezen over consuminderen en over het genoeg van onze luxe. Dat dit tijdschrift voortkomt uit de Vrekkenkrant doet me wel aarzelen, want een vrek wil ik nooit worden. Wel een bewuste consument.

Geen opmerkingen: