woensdag 15 augustus 2012

Het roer gaat om!

We hebben het goed, heel goed zelfs. Toch besluipt me al langere tijd het gevoel dat het niet allemaal zo luxe hoeft. Dat we misschien best een beetje minder kunnen en dan nog steeds een fantastisch leven zullen hebben. Liefde, gezelligheid en harmonie kosten niets en zijn het belangrijkste in ons gezin. De rest zijn maar bijzaken. Prettige bijzaken soms!
Op internet het ik "consuminderen" gezocht op Google en dan komen er zo ongelooflijk veel sites dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Via blogs die ik volg ben ik op blogs gekomen die gaan over consuminderen, bezuinigen, verstandiger omgaan met alles wat je gegeven is. Erg leuk om te lezen hoe iedereen dat doet. Inspirerend.
Het boek "Je geld of je leven" heb ik vandaag bij de bibliotheek geleend. Fijn om te lezen dat ik niet meteen hoef te bezuinigen maar eerst maar eens moet beginnen met alle, echt alle, uitgaven te noteren. Daar ben ik dus vandaag mee begonnen. Niet een ideale datum, maar van uitstel komt afstel. Zoals ik altijd tegen de kinderen zeg: "Doe het NU!" Dan maar een maand bijhouden van de 15e van de maand tot de 15e. No problem!
Het roer gaat om hier in huis. Niet op een vervelende manier, maar om iedereen bewust te maken van de rijkdom waarin we leven. Het geluk dat we samen hebben. En als we daarmee geld kunnen sparen is heel fijn, want dan kunnen we mooie reizen maken, de hypotheek wat aflossen, sparen voor de studies van de kinderen en nog zoveel meer. Ik hoop werkelijk dat we een andere koers gaan varen!


Geen opmerkingen: